Náray Tamás - Entrée
A művészet mindenkié
Az első teremben Aranykor címmel egyedülálló módon a legújabb munkák kerültek kiállításra. A látogató már a lépcsőn felérve szembe találja magát a terem egyik leghangsúlyosabb pontjára elhelyezett majd' 3 méter széles Atlantis című képpel. A kék átmenetes lapok alá-fölé helyezettsége az aranylapokkal és a hangsúlyos mélyfekete sávokkal szegélyezve, nem csak hogy egy egybefüggő, kép a képben egységet alkot, hanem a drámai háttér elé emelve letisztultságot, nyugalmat sugároz. A kiállítótér megindító, és ez az állításom válogatás nélkül mindegyik képre vonatkozik. A Vörös Odüsszeia az Ikon vagy Freskó képpel rokon módon az arany és bíborvörös összhangjára törekszik, alapjában véve kiállítási példáját adva a bevezetőben leírtaknak, felborzolva és egyszerre magasba repítve a lelket. A Pride és a Barcelona diptichon a legsikerültebb alkotások között vannak, a sokrétű összetettség talán ezeken érvényesül leginkább, a színeknek és az általuk kifejezett formáknak helye van, története az árnyéknak és a vonalnak.
Az Aranykor meglepetése a Fjord című alkotás, mely színhasználatát tekintve elüt bármelyik eddig látott Náray-képtől, mégis minden ízében hiteles maradt. Nincs fekete, nincs fehér, főképp nem vörös. Az emberek többsége visszaretten a fekete szín erejétől, én magam ebben a képben érzek paradox módon egy kevés édes-keserű hatást, ahogy a jeges kék szinte folyamatszerűen elegyedik az arannyal.
A második terem Vörös Ajtók elnevezéssel bír. Az Esőerdőben szinte látni a fák kérgét, ahogy az égig nyúlnak, köztük az ajtóval, a Pillanat varázsába beleágyazódik a hangsúlyos vörös - mindenhol a keresett béke, harmónia kapuja válik kulcsfontosságúvá. Az Ardenen mintha a nap középpontjaként jelenne meg, távolságát, közelségét az aranyozott kék gyűrűk teszik kétessé, hogy aztán a vörös mindent elsöprő ereje és üzenete egyetlen képen belül váljon teljessé, a Szerelem elnevezésűn, ahol minden más színt magába olvaszt.
A harmadik rész Úton elnevezéssel megvalósítások szerint többek között a korai munkákat felsorakoztató Tükröződések teremmel rokon. Főként a Rejtett járat diptichonnál, a Skarlát betűnél és a Kiálts, Város!-nál érhető nyomon ez a tükrözödés, mely a pillanat igézetébe ágyazva az emlékek elvásíthatatlanságát és a múltra való különös visszagondolásra is utalhatnak. Valamiképpen úgy érezzük, az emlékek, az álmok terme ez, a kisméretű Mesetornyok sorozatával, ami átvezetőül szolgál a kiállítás interjúvideójához és a kiindulópontul szolgáló korai munkákhoz. Mindenképpen mérföldkőnek tekinthetőek ezek a művek, az elmosódottságba rejtett apró utalások, üzenetek mind külön-külön tanulmányként szolgálhatnak az életműhöz.
A külön tartalmi egységet képező Némó nyomában az Úton és a Tükröződések terem között helyezkedik el. Pasztelles színeiben más és más jelentéssel térnek vissza a már látott elemek, így a vörös ajtó, mint a pólus egyik eleme (Némó nyomában, A nagy zátony) és az aranyfólia-elemek, mint apró jégkövek (A Morro-bay jégkövek). Az expresszív hatások után lágy sejtelmességgel ölel minket körbe a képek keltette atmoszféra.
Végül a Tükröződések termében a korai időszak képei kapnak helyet. A geometrikus absztakció példái láttatják egy út kezdetét, és én személy szerint nagyon örülök neki, hogy ezek a munkák is ki lettek állítva.
A kiállítás címe Entrée, azaz belépő. Nyugodt szívvel ajánlom olvasóimnak, hogy merüljenek el Náray Tamás munkáiban, hiszen nem csak ő "lépett be" a képzőművészeti életbe, hanem könnyűszerrel mi is megtehetjük általa. Művei által a fent említett művészetszemlélet lüktetővé és sodróvá válhat, s talán az sem válik megkérdőjelezhetővé, mi értelemmel bír a művészet a 21. században, mikor minden egy kattintás, következmények nélküli, üres. A művészet mindenkié, az emberiségé, de legfőképpen - az emberségé.
Köszönjük az élményt!
Írta: Kolle Gabriella
A kiállítás megtekinthető: 2018. július 13. - 2018. szeptember 5., Szeged, Magyar Ede tér 2., REÖK palota
Korábbi írások:
https://www.kortarsmuveszetikerdesek.hu/naray-tamas-snow-ballerinas/
https://www.kortarsmuveszetikerdesek.hu/naray-tamas-2017/
https://www.kortarsmuveszetikerdesek.hu/naray-tamas/
Az Atlantis című képről készült felvétel a Délmagyar fotósának munkája. A csend, Esőerdő és Pillanat enteriőrkép a Reök palota megnyitóképei közül került ki.