Nyári István korai fókuszai
A kArton Galéria március 4-e és április 8-a között megrendezett egyéni kiállítása ezúttal a hatvanas éveiben járó művész, Nyári István 1974 és 1990 közötti munkásságát mutatja be.
Nyári István említésekor grandíziózus (hiper)realisztikus és pop-szürrealisztikus festmények rémlenek fel előttük. A XXI. századi fogyasztói társadalom kiterítése ez, boncolása, nyomasztó és abszurd oldalának megvilágítása. Ám korai időszakában mindez másképp is fellelhető: szitanyomatokban, fotókon, képregényekben és grafikákban. Olyan előzmények ezek, amelyeket eddig a hazai közönség nem láthatott.
A rendszerváltásig New York-ban élő művész vasalással, ráfestéssel befolyásolja fotóit. Modelljei - sokszor pedig saját maga - kitárulkozóak, a képekben a látvány és a látszat elemei fontos kérdéssé válnak.
Egyéb munkái; montázsok, grafikák és képregények a kommunista társadalomkritikát közvetítik, ám ez sem gyűjtőjellemző, van, hogy egészen hétköznapi témákat boncoló művészeti termék jön létre. A hétköznapiság fényereje megtörik azonban a szélsőséges ábrázolásokkal, viselkedési formákkal: minden egy kicsit gerjesztő, bizzarkodó hatással van a nézőre. A biztos nem biztos, a félelem megbizonyosodás, a szabadság az unalomból való menekülés.
A rendszerváltásig terjedő munkák sorozata megeleveníti a művészi útkeresést, a világlátás kifejezésére való expresszív hajlamot, amely által könnyebben feldolgozhatóvá válnak számunkra az életmű további részében keletkezett művek.
A kiállítás megtekinthető: 2016.04.08.
A kiállítás kurátora: Komornik Eszter
A képek saját készítésűek.